s  e  j  n                                                       c o n c e p t u a l   m e d i a  s c h o o l

 

<

 

 

Academy of Fine Arts in Prague / Akademie výtvarných umění v Praze

 

Intermedia Studies / Intermediální oddělení

 

Conceptual Media School / Škola konceptuální tvorby

 

Studio of Miloš Šejn

 

Assistante Professors / asistenti školy

1990-1993  Jan Činčera

1993-1995  Ivana Hanzlíková

1995-1996  Jiří Matějů

1996-2002 Martin Janíček

from 2002 Jana Peterková

 

 

P R O G R A M M E / P R O G R A M

 

Transdisciplinary type of study, focused on the development of abilities to understand artwork as a visualisation of certain meanings, their mutual relationships or ideas, with the full awareness of the intentionality of such an approach.  Our school accepts the programs of dematerialization of artwork and the ways of its investigation created in a certain time and valid in this time as expressions of extreme tendencies delimitating the sphere of conceptual experience.  This experience is implicitly present in the process of every art creation and it has its own continuity of development, however, today it represents quality, which every student of art should come into terms with.

 

The process of teaching runs across the fields of study (planar drawing, photographic image and film sequence, work with space, body movement, text, sound, etc.) and it also works with information from non-artistic sphere, e.g. the natural sciences or the humanities - this studio should work as a laboratory, where studies of materials pre-activities come into existence, together with ecological landscape projects and simulations of processes which show how to step out of the understanding of creative activity as an institutionalised gallery expression.

 

The teaching is based on individual tasks.  Subsequent discussions are stressed, both written and oral ones.  The framework of the study also includes collective solving of interdisciplinary outdoor projects, prepared in collaboration with other institutions or schools both from the Czech Republic and from abroad.

This way students can also meet dancers, actors, musicians, architects and scientists of various, mostly natural fields.

 

The study at this school is very demanding and the student's maximum effort together with his ability of author's self-reflection is taken for granted, unless the analytical approach and the effort for the purity of expression are to become binding, but, on the contrary, liberating impulses for finding new possibilities and ways of free artistic expression.

 

The multimedia laboratory is the part of the school that makes possible to work with digital picture, sound and video.  In cases of more demanding tasks the school collaborates with the Academy of Science in Czech Republic.

 

 

Intermediální typ studia se zvláštním zřetelem na rozvoj schopností chápat výtvarnou práci jako vizualizaci určitých významů, významových vztahů či idejí, zároveň s plným vědomím pracovní záměrnosti takového postupu. Dobově utvářené a dobově platné programy dematerializace uměleckého díla a způsobů jeho zkoumání přijímá škola jako projevy krajních tendencí, vymezujících oblast konceptuální zkušenosti. Tato zkušenost je sice implicitně přítomna v procesu každé umělecké tvorby a má svou vývojovou kontinuitu, dnes však představuje kvalitu, s níž by se měl vyrovnat každý vážný adept výtvarného studia.

 

Proces výuky jde napříč obory (kresba v ploše, fotografický obraz a filmová sekvence, práce s prostorem, tělovým pohybem, textem, zvukem apod.) a dále cestou laborování s informacemi z mimoumělecké sféry, např. přírodních či humanitních věd - atelier je chápán jako laboratoř, kde mohou vznikat studie materiálových preaktivit, ekologické krajinné projekty i simulace procesů naznačujících možnosti, jak překročit chápání tvůrčí práce jako institucionalizovaného galerijního projevu.

 

Výuka probíhá na bázi individuálních zadání, velký důraz je kladen na následné diskuse, vedené jak ústní tak písemnou formou. Rámec studia zahrnuje též kolektivní řešení mezioborových plenérových projektů, vypisovaných ve spolupráci s dalšími ústavy či učilišti u nás i v zahraničí. Studenti tak přicházejí do kontaktu s tanečníky, herci, hudebníky, architekty a vědci různých oborů.

 

Studium této školy klade na studenta vysoké nároky a předpokládá jako samozřejmost jeho maximální nasazení spolu se schopností autorské sebereflexe, nemají-li se pro něj stát analytický přístup a úsilí o čistotu výrazu svazujícími, nýbrž naopak osvobozujícími impulsy pro nalézání nových možností a cest svobodného uměleckého projevu.

 

Součástí školy je multimediální laboratoř, jejíž vybavení umožňuje práci s digitálním obrazem, zvukem a videem. V rámci náročnějších úkolů pracuje škola s laboratořemi Akademie věd České Republiky.

 

 

<